Genereer meer omzet met goede productfoto's in je webshop

Verhoog je omzet met uitmuntende productfoto's

Je hoofd-productfoto, de prijs, titel en omschrijving, zijn de voornaamste criteria bij de aankoop van een product. Goede productfoto's zijn noodzakelijk om tot een verkoop te komen.

Onze maatschappij wordt alsmaar visueler. Uw bezoekers scannen uw website visueel, vandaar het belang van top productfoto's. Een foto vertelt meer dan 1000 woorden wordt wel eens beweerd.

In je online shop moet je productfoto boekdelen spreken. Je kan bij elk product meerdere foto's plaatsen of video, maar je hebt maar 1 hoofdfoto. Tip: Je kan 2 hoofd-productfoto's hebben als je de weergave zo instelt dat bij het "hoveren", dit is als je over het product gaat, er een 2de foto verschijnt.

Er is een groot verschil met een fysieke winkel. Daar zijn de producten in het echt te zien, je ziet het als koper vanuit verschillende oogpunten, je ziet hoe groot dat het product is, je hebt een beter idee van de kwaliteit, van het gewicht, van de aansluitingen, van de kleuren... het aanraak-gevoel. En soms kan je extra uitleg vragen aan een verkoper.

 

Productfoto

In je webshop moet je proberen om zoveel mogelijk informatie te geven over het product. Je moet streven naar de hoeveelheid van informatie die de koper krijgt in een fysieke winkel.

Je hebt in een webshop productfoto's en sfeerfoto's. De sfeerfoto's vertellen een verhaal. Laat het juweel op een model zien, de hogedrukreiniger in actie, de haagschaar in werking in de tuin,... dan begin je een verhaal te vertellen met je foto's, met beelden. Dit is nog geen storytelling, maar is wel een noodzakelijk onderdeel ervan. Sfeerfoto's scheppen een ambiance een imago. Sfeerfoto's mogen schermvullend zijn, mogen opvallen, mogen bewegen, mogen "out of the box" zijn, ... een hoofd-productfoto niet.

De focus bij een hoofd-productfoto ligt op het product en nergens anders. Een hoofd-productfoto mag niet afleiden.

 

Wat zijn de eigenschappen van een goede hoofd-productfoto?

Al deze foto's moeten dezelfde afmeting hebben

Dit omdat je een beperkte ruimte hebt op een shoppagina. Om consistentie te hebben en een mooie aflijning van je layout. Webdesign moet functioneel zijn.

Gebruik altijd dezelfde neutrale achtergrond

Een witte achtergrond is meestal de beste keuze. Moet je hiervan afwijken omdat je bijvoorbeeld een webshop in "dark modus" ontwerpt, hou dan vast aan 1 kleur en kies voor een egale achtergrond. Geen andere voorwerpen of patronen op de achtergrond. De mensen moeten het product zien en niets anders.

Gebruik een (in)zoom functie

Hoe geef je meer details weer? Door in te zoomen op het product. Laat die afwerking en details zien. Trek de aandacht van de koper naar het product toe. Een zoomfunctie is standaard als je een Wordpress Woocommerce webshop gebruikt.

Maak gebruik van productvariaties

Verkoop je bijvoorbeeld T-shirts in verschillende kleuren, maak dan gebruik van productvariaties. Bij het selecteren van een kleur, krijg je een andere foto te zien. Als die goed wordt afgewerkt dan zie je precies altijd dezelfde T-shirt, enkel de kleur verandert. Zo kan de klant heel snel schakelen tussen de verschillende variaties. Het lijkt ofdat 1 product meerdere weergaves heeft, maar het zijn meerdere producten met maar 1 weergave.

Een watermerk of logo mag wel

Zet je op al je productfoto's een discreet watermerk, steeds op dezelfde plaats in een hoek. Dan kan dit je merk (on)bewust gaan versterken. En dan ben je met "branding" bezig. Is je merk sterk genoeg geworden dan kan zo'n watermerk of logo een verkoopsargument gaan worden. Je koopt dus niet zomaar een paar sneakers, je koopt .....merk..... in de ..... edition. Maar plaats het klein en niet opvallend. Op vele goederen staat de merknaam ergens wel vermeld, meestal discreet maar wel aanwezig.

De webshop met de beste foto's maakt meer kans op een verkoop

Je gaat een TV kopen, maar hoeveel HDMI en USB aansluitingen heeft die weeral. De consument leest niet altijd de tekst, een goede foto die deze informatie geeft is een pluspunt. Als je dus naast de hoofdfoto bijkomende informatieve foto's hebt dan hou je de mensen vast aan het beeldscherm en dan laat je de expertise zien van je webshop. Het laat ook zien dat je als webshop tijd neemt om je producten voor te stellen. En dat geeft een gevoel van vertrouwen. En de klant moet de webshop vertrouwen voor dat hij/zij tot de aankoop overgaat. Een ander aspect is hoe langer dat de potentiële koper op je productpagina blijft hoe meer kans dat het bij jou in de winkelmand terecht komt.

Vermijd teveel witruimte maar denk wel aan de afmetingen

Het product moet altijd centraal op de foto zijn met zoweinig mogelijk witruimte rondom. Een nadeel hier is dat de bezoeker soms een verkeerde indruk kan hebben van de werkelijke afmetingen. Hoe kleiner een product hoe belangrijker dit is. Verkoop je externe harde schijven leg dan een euro munt ernaast, zo krijg je onmiddellijk een visueel idee. Mensen selecteren op foto's.

De kwaliteit moet hoog en scherp zijn

Foto's van mindere kwaliteit zijn afknappers. De belichting moet altijd goed zijn en altijd dezelfde. Zoek het juiste evenwicht tussen de bestandsgrootte en de scherpte. Je product moet snel laden maar bespaar niet op de kwaliteit. Heb je heel wat foto's schakel dan een fotograaf in gespecialiseerd in productfotografie.

 

Naast de hoofd-productfoto of primaire productfoto kan je een hele galerij aan foto's toevoegen.

Zo'n galerij geeft je het voordeel om het product vanuit verschillende hoeken te bekijken. Heb je heel veel productfoto's dan kan je die gaan combineren tot een 360 graden foto. Dit type foto is eveneens geschikt als hoofdfoto. Laat eens een detail zien, vergroot iets sterk uit, zodat de kwaliteiten, de afwerkingen en de karakteristieken beter overkomen. Breng die boodschap over, laat je product visueel spreken. In de fotogalerij kan je ook laten zien hoe dat je een product draagt of gebruikt of bij past ...

Video is wat het meeste bekeken wordt op het internet, ook bij producten. Een video maken kost tijd en voorbereiding. Maar dat weet de koper ook en als het goed gedaan is komt het heel professioneel over. Zeker bij duurdere producten is een video een meerwaarde voor je shop. Zelfs in fysieke winkels worden productvideo's of sfeervideo's vertoond. Pdf's, brochures, infographics,... kan allemaal helpen. Ga nooit je inhoud beperken.

Gerelateerde producten worden door de koper geselecteerd via de productfoto

Gerelateerde producten kan leiden tot meerdere aankopen. Eenmaal dat het eerste product goed bekeken en begrepen werd door de consument. Dan gaat deze sneller je 2de product en 3de en .... gaan kopen. Veel kans dat je met de juiste gerelateerde producten in het koopsegment van je klant zit, en dat stimuleert je omzet.

Fotogalerij
Een voorbeeld van een productfoto-galerij van een gehaakt deken. Annelies Baes webshop

Iemand die online koopt wil zoveel mogelijk info verzamelen voor de effectieve aankoop. Dit artikel gaat over productfoto's maar titel en omschrijving en de prijs zijn uiteraard eveneens super belangrijk. Andere zaken die een rol spelen is levertijd, verpakking, retourbeleid, promoties en klantenvoordelen (altijd leuk als je ergens bijhoort), het aantal producten dat een shop aanbiedt, de extra uitleg, ... enz.

Website Designer 2 BE on the net!

09/04/2022 update 10/02/2024 Luc Siebens