Digitale aanwezigheid of online aanwezigheid op het internet.

Digitaal aanwezig op het internet wat waarom een paar basistips.

Er was eens ... een tijd dat men alles opzocht in grote bedrijvengidsen of in encyclopedieën. Met de komst van goede informatieve websites als Wikipedia en webshops als Amazon zijn we het digitale tijdperk binnengestapt. Google is de dominerende zoekmachine en Facebook de grootste sociale media app. Het is haast onvoorstelbaar dat meer dan 20% van de Belgische bedrijven nog geen website hebben. Van de bedrijven die over kop gaan heeft zelfs meer dan de helft geen enkele vorm van digitale aanwezigheid. Nochtans zijn er in België meer smartphones in gebruik dan het aantal bewoners. En dan hebben we het enkel over smartphones.
De leuze van Website Designer is "To BE on the net!" of vrij vertaald "wees geen nummer op het internet, maar wees digitaal aanwezig".

Digitale aanwezigheid

U bent digitaal niet aanwezig, uw concurrent is wel online. De overgrote meerderheid van uw kopers gaan op het internet op zoek naar producten of diensten.

24 op 24

24 op 24 beschikbaar 7 dagen op 7

Het internet is wereldwijd en dag en nacht online bereikbaar. Dit is een significant voordeel voor uw bedrijf of zaak. Uw bezoekers kunnen uw website, uw facebookpagina, uw Google Mijn Bedrijf profiel,... bezoeken wanneer het hun het beste uitkomt. Shoppen vanop de trein, vanuit de woonkamer, ... het is een alledaagse realiteit geworden.

Doordat u steeds online bent stijgt uw omzet en/of de vraag naar uw diensten. Uw klanten kunnen zowel lokaal als van ver weg zijn. Digitaal aanwezig zijn betekent dat u meer mensen bereikt, meer bezoekers die klanten kunnen worden. Dit virtueel geheel gaat voor u dag en nacht werken, staakt nooit =) !

concurrenten

Keuze genoeg bij uw concurrent

U ziet het nut niet in om tijd en geld te investeren in uw online aanwezigheid, uw concurrent wel. U moet al zeer zeldzame en unieke producten of diensten aanbieden die niemand anders online aanbiedt om geen concurrentie te hebben. Het aanbod van online producten en diensten groeit dagelijks.

Een website hebben is niet voldoende. U moet een website hebben die gevonden wordt. Dat kan u doen via advertenties, voor onmiddellijk resultaat. Maar dit kan ook door een 1ste pagina positie of hoger te bereiken in Google. Daarnaast zijn een goede Facebook pagina en een up to date Google Mijn Bedrijf profiel samen met wat klantenrecensies de minimale basis. U bent of u bent niet digitaal aanwezig!

analyse van uw bezoekers

Analyseer wie uw bezoekers zijn

Google Analytics is 1 van de meest gebruikte apps voor webanalyse. Analyseer wie uw website bezoekt, man vrouw welke leeftijd.... Welke zoektermen hebben bezoekers naar uw website gebracht? Welke pagina's en/of welke producten hebben het meeste succes? (landingspagina's) Hoelang blijven de bezoekers op de pagina's (bound rate), of hoe snel zijn ze weg?

Google Search Console is nog zo'n onmisbare app. De Facebook analysetools bezorgen u eveneens tonnen informatie. Analyseer, leer eruit, verbeter, experimenteer,... en bouw verder, the sky is not the limit. De hieropgesomde tools zijn gratis. Denk daaraan voordat u een gepeperde offerte krijgt van marketeers!

stap 1 uw website

Uw website = 100% controle

Over uw website heeft u 100% controle. Uw sociale media pagina lijkt als 2 druppels water op een andere SM pagina. Met uw website kan u zich onderscheiden.

Uw website heeft meer imago, kan meer info en vertrouwen geven aan de bezoeker. Bij een conversie zoekt uw bezoeker bevestiging die hij in een goede website kan vinden.

Zie dat je je website kan uitbreiden naar de toekomst. Kijk naar het fundament waarop het is gebouwd. Voor CMS systemen zit je met Wordpress goed, met Html zit je met Bootstrap goed. (Bootstrap kan eveneens in combinatie met Wordpress.)

Denk na over uw doelgroep, uw kernboodschap, uw core business, uw doel,..... uw website of webshop moet een verhaal vertellen. Wat is het verhaal van uw bedrijf of product? En vertaal dit naar je pagina's. Uw doelgroep bepaalt mee uw Sociale Media aanwezigheid. Bent u B2B dan is LinkedIn een must. Bij B2C moet je zeker op Facebook en/of Instagram aanwezig zijn.

Uit het voorgaande kan je afleiden dat je een "inhoudstrategie" een "content strategy" nodig hebt.

Laat zien dat je een expert bent in je vak en geen vakidioot. Publiceer die inhoud, maak infographics, maak video's of demonstratie video's. Je digitale aanwezigheid kan het verschil maken waarom ze jouw producten of jouw diensten nodig hebben. Think out of the box.

Uw website is de basis, want iedereen op het internet kan dit bekijken. Niet iedereen zit bvb. op Instagram.

uw website bouwen

gerelateerde pagina's

SEO

 

Prijs voor SEO en SEA

voordelen online aanwezigheid

Voordelen digitale aanwezigheid

Klanten en toekomstige klanten verwachten u online. Online zijn vergroot uw klantenbasis, meer klanten, meer mogelijkheden, meer opportuniteiten.

Maak het uw klanten gemakkelijk om u te vinden

Online bent u gewoon makkelijk vindbaar. Mensen hebben weinig geduld, ze willen snel uw producten of bedrijf vinden. Wilt u competitief minstens even sterk zijn als je concurrent dan moet je digitaal vindbaar zijn.

Maak het gemakkelijk om uw producten en diensten te vinden

Het internet geeft je een uitgebreid platform om je producten te presenteren. Een portfolio, klantenreacties, een album op Facebook. Tientallen mogelijkheden en kanalen om je activiteit te promoten. 1 winkel met tientallen vitrines.

Maak het gemakkelijk om te communiceren met uw klanten

Sociale media, communicatie is alles. Actie en reactie. Bouw die relatie met je klanten op vanuit je kantoor. Sociale media geeft je bedrijf een stem, beter toegankelijk, drempelverlagend, en dit kan ook buiten de kantooruren. Uw merk, uw product, uw online presence is altijd wakker.

Maakt het gemakkelijker om je te promoten

Beheers je digitale platform en creër je eigen marketing tools. Online marketing hoeft dus niet peperduur te zijn omdat je het gedeeltelijk zelf kan doen. De digitale generatie is er. Zij vinden het vreemd als je niet online bent. Wie vertrouwt er nu een bedrijf dat niet online is? Draai dit om en versterk je merk, je imago. Bereik mensen lokaak maar ook heel ver. Onverwachte verre verkopen verhogen je omzet.

Ken je doelgroep. Laat je doelgroep je verhaal, je boodschap, je product delen. Delen vergroot je omzet. Werk dus aan je netwerk. In zakelijke termen spreken we over Volgers media i.p.v. Sociale media.

backlinks

Backlinks en linkbuilding

In theorie staan backlinks los van je online aanwezigheid. In de praktijk zijn ze wel verbonden. Linkbuilding het verkrijgen van backlinks kan je authoriteit vergroten, kan je hogere posities opleveren in de zoekmachines. Waardoor het aantal bezoekers gaat stijgen naar je webstek of je Sociale Media pagina al naargelang hoe dat de backlinks zijn opgebouwd.

Zeker voor nieuwe bedrijven, nieuwe zelfstandigen, nieuwe producten, kunnen de juiste links uw netwerk van bezoekers doen groeien. En meer bezoekers is 1 van de doelen van digitale aanwezigheid.

Begin aub niet zomaar te linken of links uit te wisselen. Rankbrain en de spiders van de zoekmachines moeten het verband begrijpen, is er geen verband dan kan het zelfs negatief gaan werken.

Google vind het zeker interessant waarom een bepaalde website naar een andere linkt. Als het van een website komt met een goede reputatie, goed vertrouwen en goede authoriteit, dan kan dit invloed hebben in de SERP's Search Engine Result Pages. De kunst is om een geloofwaardig netwerk te hebben.

Het inschakelen van influencers, mensen met vlogs (video blog) en vele volgers, kunnen een boost geven. Een goede samenwerking kan beide partijen helpen. Zeker als het om nieuwe producten handelt. De influencer die als eerste een nieuw product kan voorstellen. Dat kan deuren openen.

Probeer altijd voor kwaliteit i.p.v. voor kwantiteit te gaan. Beter 100 goede backlinks dan 1000 rommelbacklinks. Koop daarom nooit backlinks aan.

Trap niet in de backlink val. Alles moet natuurlijk en in evenwicht zijn. Als je 1000 backlinks hebt en 10 volgers op sociale media, dan gaat er ergens een knipperlicht aan.

Linkbuilding is moeilijk en tijdrovend. Besef wel dat je met elke extra goede backlink je een stapje verder staat. Zelfde geldt bij Sociale Media. Een Facebook gebruiker bekijkt FB gemiddeld 74 keer per dag. Een paar posts per week plaatsen is een minimum. Maar goede inhoud is moeilijk vol te houden. De meeste mensen geven het na 2 maanden al op en je moet minstens 9 maanden doorgaan. De inhoud onderscheidt u van de rest, de backlinks zijn gewoon een bevestiging.

Website designer To BE on the net !

24/07/2019 Luc Siebens